Pressing Lajos: Az égig érő fa

Pressing Lajos: Az égig érő fa

(7 idézet)

Pilis-Print Kiadó

A mese éppúgy az emberi lélek alapja és éltető közege, mint ahogy a természet testünk táplálója és fenntartója. A mesék világában formálódtak egykor kultúrává az ember alapvető lelki törekvései és eszményéi. Rajtuk keresztül figyelte, tanulta és értelmezte az ember az életet és azt, ami túlmegy azon. Ezeknek a meseelemzésről szóló írásoknak nem az a céljuk, hogy közöljék a mesék "megfejtését", hanem inkább szeretnének kedvet csinálni ahhoz, hogy felnőtt fejjel ismét elővegyük gyermekkorunk népmese gyűjteményeit, és kíváncsian elkezdjük azokat újraolvasni: vajon mit mondanak, mit üzennek ezek a mesék ma számunkra? A mesék mélyebb értelme mindig rólunk, saját életünkről szól. Mi magunk vagyunk a hős királyfi, aki szembenéz a kihívásokkal és hetedhét országon át mindenféle veszéllyel megküzd, hogy elnyerje a királylány kezét, megszerezze az aranyalmát vagy visszahozza a Napot és a Holdat, amit a sárkány rabolt el az égről.Tovább...

A mese éppúgy az emberi lélek alapja és éltető közege, mint ahogy a természet testünk táplálója és fenntartója. A mesék világában formálódtak egykor kultúrává az ember alapvető lelki törekvései és eszményéi. Rajtuk keresztül figyelte, tanulta és értelmezte az ember az életet és azt, ami túlmegy azon. Ezeknek a meseelemzésről szóló írásoknak nem az a céljuk, hogy közöljék a mesék "megfejtését", hanem inkább szeretnének kedvet csinálni ahhoz, hogy felnőtt fejjel ismét elővegyük gyermekkorunk népmese gyűjteményeit, és kíváncsian elkezdjük azokat újraolvasni: vajon mit mondanak, mit üzennek ezek a mesék ma számunkra? A mesék mélyebb értelme mindig rólunk, saját életünkről szól. Mi magunk vagyunk a hős királyfi, aki szembenéz a kihívásokkal és hetedhét országon át mindenféle veszéllyel megküzd, hogy elnyerje a királylány kezét, megszerezze az aranyalmát vagy visszahozza a Napot és a Holdat, amit a sárkány rabolt el az égről. De mi vagyunk a mese összes többi szereplője is, s bennünk található meg az a mitikus tér és mindazok a csodálatos dolgok, melyek közegében a mesék cselekménye játszódik. A kétkötetes mű izgalmas szellemi kalandra hívja meg az olvasót, melyben fölfedezhetjük a népmesék mélyén húzódó személyes és spirituális vonatkozásokat, s megtanulhatjuk, hogyan alakítsuk át ezen keresztül saját életünket is... egy mesévé.

Könyv, film, zene, hangoskönyv akár 27% kedvezménnyel!

Társadalomtudomány

Ha teljesül valamely kívánságunk, az embert rendszerint számos kellemetlen meglepetés éri, mert a kívánságoknak mindig van egy sor olyan következménye, amelyekkel nem számoltunk előre.

247. oldal

A vágyak nem azonosak a kívánságokkal. A kívánságban van akarat, tett és tudás; amit az ember valóban kíván, azt meg is teszi. Ha valamire vágyunk, de nem tesszük meg mindazt, amire a vágy teljesüléséhez szükség lenne, ez azt jelenti, hogy noha vágyunk rá, valójában nem kívánjuk a dolgot. Az igazi kívánságok tehát mindig teljesülnek, mégis rendszerint olyan közérzettel élünk, mintha minden a vágyaink ellenére történne.

245. oldal

Kézenfekvőnek látszik, hogy amikor az ember elkezd olvasni egy mesét, a hőssel azonosul... ez lenne a természetes, hiszen saját tudati világunkban mindannyian hősök vagyunk, vagy legalábbis lehetnénk. Ha ez még sincs így, máris előkerült egy súlyos problémánk: a modern ember megfeledkezett arról, hogy tulajdonképpen hős is lehetne. Ez a lehetőség ugyanis nem csak néhány kiválasztott előtt áll nyitva, hanem elvileg mindannyian élhetnénk sokkal nagyszerűbb és nemesebb életet is, mint amelybe felnőtt pályafutásunk többnyire torkollik.

26. oldal

Ha életünket mesének látjuk, egyre inkább megkönnyebbülünk és felszabadulunk. Rá fogunk jönni, hogy személyes történetünk szubjektív oldalról tényleg átélhető ilyen módon. Mint ahogy lehetetlen meggyőződni arról, hogy az ébrenlét során történő dolgokat nem álmodjuk, végső soron azt a lehetőséget sem zárhatjuk ki, hogy mindez egy mese. Ez csupán rajtunk, saját értelmezésünkön múlik. E szempontváltás oldani fogja bennünk azokat a görcsöket és szorításokat, amelyek a mindennapjainkat oly banálissá és közönségessé teszik. Észrevesszük, hogy a színtér, ahol élünk, mesebeli hely, olyan, mint egy kacsalábon forgó vár vagy egy mandala palota, s eddig nem látott mélyebb valóságok kezdenek felsejleni.

33. oldal

A szellemi úton az embernek előbb-utóbb választania kell, hogy megelégszik-e a világi örökségével, vagy valami olyat keres, ami azon túlmutat. Utóbbi elnyeréséhez elkerülhetetlen, hogy a világi élet vonatkozásában áldozatokat hozzunk.

217. oldal

A mese ráirányítja a figyelmünket arra, melyik énünk az, amelyik kudarcot fog vallani. Ugyanakkor azonban azt is tudatosítja, hogy van bennünk egy pozitív hős is - ezt képviseli a szegény ember vagy a legkisebb királyfi -, akiben megvannak az út végigjárásához szükséges tulajdonságok és erények.

36. oldal

A mesét az ember az álomhoz hasonlóan elsősorban nem az eszével érti meg, hanem inkább a szívével érzi, ezért alkalmas arra, hogy kifejezzen olyan érzelmeket, ösztönzéseket vagy lelki feszültségeket, amelyek a tudat számára nem világosak, sőt bizonyos gátlások miatt az értelem szintjén esetleg nem is tudatosíthatók.

19. oldal

Az oldalon sütiket (cookie-kat) használunk egyes funkciók (úgy mint belépés vagy beállítások elmentése) biztosításához, valamint biztonsági okokból. Harmadik féltől származó sütiket használunk a megjelenő reklámok személyre szabása és statisztikai adatok gyűjtése érdekében. A sütikről részletes tájékoztató olvasható adatvédelmi tájékoztatónkban. A süti beállításokat lehetőség van személyre szabni ezen az oldalon vagy az "Elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhatsz az összes süti használatához.Elfogadom