Friss
Közösség
Kövess!
Szűrők

Sylvia Tara

(20 idézet)

amerikai biokémikus

Figyelés

Könyvek

Hány újságcikk címe bombáz minket olyan okosságokkal, mint hogy "Égesd le a zsírt a hasadról mindössze öt nap alatt!", "Fogyassz teljes kiőrlésű gabonát, és égesd a zsírt!" vagy "Egyszerű gyakorlatok a karcsú combokért"? És mindegyik mellett ott vannak a fiatal, fitt modellek képei, de azt persze sosem tudjuk meg, ők mitől lettek olyanok. A burkolt üzenet azonban célba talál: ha nem vagy sovány, az bizony egyes-egyedül a te hibád, hiszen csak követni kell az egyszerű szabályokat.

Az egész diétaipar sulykolja belénk a karcsúság ígéretét, s mellé a bűntudatot, ha mégsem vagyunk azok.

Szegény zsír! Folyton rágalmazzák, szégyellik, soha nem szeretik. Felfedi a torkosságunkat, az önuralmunk hiányát, az alacsony önbecsülésünket, s megalázóan értéktelennek érezzük magunkat miatta. Meg akarunk szabadulni tőle, vagy ha már ez nem megy, azon fáradozunk, hogy szinte láthatatlan mennyiségre korlátozódjon a testünkön. Milliárdokat költünk arra, hogy eltüntessük: diétás élelmiszerek, könyvek az egészséges étkezésről, konditermek, gyógyszerek, tanácsadók, orvosi kezelések. Sőt, többet költünk a zsír elleni harcra, mint amennyit a terrorizmus ellenire fordítunk.

Milliárdokat költünk a zsír elleni háborúra: kémiai fegyverek, sebészeti beavatkozások, átalakított életvitel, edzőgépek, kínos aprólékossággal kiszámított ételadagok. És minden erőfeszítés ellenére a zsír újra és újra visszatér. Hogy mi következik mindebből? Nem értjük magát az ellenséget! Az anyagcsere sokkal-sokkal bonyolultabb folyamat, mintsem hogy egyszerű kalória plusz-mínuszokkal le lehetne írni. A fenébe is, nem puszta kalóriaégető gépek vagyunk! Hanem igen összetett biológiai szervezetek bonyolult hormonháztartással, genetikával, baktériumflórával - s mindezek szerepet játszanak a tápanyagok feldolgozásában. Nyilvánvaló, hogy ha a zsírt kordában akarjuk tartani, a jelenleginél sokkal inkább meg kell értenünk a működését.

Aki éveket tölt egy gén megtalálásával, lényegében mindent egy lapra tesz fel. Ha nem jár sikerrel, eltűnik a tudományos süllyesztőben - ha viszont igen, bizonyosan dicsőség és hírnév vár rá.

Ha valaki elhízik, nemcsak az a kép változik meg, amelyet magáról kialakít, hanem a többi ember róla alkotott benyomása is.

Képes túlélni. Irányítja az elménket. Újraprogramoz minket. Jason Bourne? Nem. A zsírunk az! E szervünk hihetetlenül ügyesen küzd a fennmaradásáért. Ha bármilyen hadsereg a világon ilyen fegyverekkel rendelkezne, komolyan felborítaná az erőviszonyokat. A zsírunk pedig pontosan ilyen erős. Bárki, aki valaha is próbált már néhány pluszkilótól megszabadulni, pontosan tudja, milyen nehéz ez. Amit egyszer felszedünk, rendületlenül harcol, hogy meg is maradjon - akár mindörökre.

A sikeres fogyókúra egyik legfontosabb összetevője, hogy fenn tudd tartani az akaraterődet. Az éhség, a sóvárgás, a kielégületlenség közt őrlődve megtépázódik az eltökéltség.

Az izmokhoz hasonlóan az akaraterőnket is túl lehet erőltetni. Ha túl sokat fordulunk hozzá, az agyunknak ez a területe elfárad.

A legfontosabb eszköz a fogyás eredményeinek hosszú távú fenntartásában: a kitartás. Ha egyszer elhíztunk, és le kell adnunk a felesleget, sokkal nehezebb dolgunk van, mint ha csak a meglévő súlyunkat próbáljuk fenntartani. Amilyen fortélyos, okos, makacs a zsír, ugyanolyannak kell lennünk nekünk is.

Ha kellően fárasztó edzést végzünk, bármit akarjanak is a génjeink, a test átveszi tőlük az irányítást, és a fogyás megkezdődik.

Maguk a gének csupán egy tényezőt jelentenek a testsúlyra hatók közül. Hogy milyen az életvitelünk, sokkal többet számít. A döntéseink, hogy mit és mennyit eszünk, hogy mennyire rendszeresen sportolunk, végül legyőzik a gének hatását.

Rengeteg, önmagában jó szándékkal összeállított diéta létezik, ám ezek semmit nem érnek, ha képtelenek vagyunk őket betartani. Minden tervnek személyre szabottnak kell lennie - amely figyelembe veszi a biológiádat, a pszichológiádat és a szociális életedet. Ha másvalaki programját követed, még az is lehet, hogy a végén nemhogy nem fogysz le, de még kövérebb is leszel, amitől aztán csak rosszabbul érzed magad. S végképp ne engedj a csábítónak hangzó "Fogyj le könnyedén 3 egyszerű lépésben" típusú programoknak! Az ilyen kijelentések kétségtelenül jót tesznek egy könyv vagy egy magazin példányszámának, ám a diétázónak aligha.

Nekifogva a diétának a sikeresekről elmondható, hogy ritkán szegik meg azt. Nem teszik talonba az előírásokat, ha épp nyaralnak, vagy ha hétvége van - még akkor sem, amikor mindenki más ünnepel.

Ha még életedben nem voltál túlsúlyos, többet ehetsz, mint mások, és nem okoz gondot egy-két kiló leadása. De ha már elhíztál, vagy valaha el voltál hízva - s a legtöbb diétázónál ez a helyzet -, a zsírtól megszabadulni jóval nehezebb. A helyzet kulcsa a türelem, s hogy reális célokat tűzz ki. Könnyen lehet, sosem lesz szupermodell alkatod, és nem is fogsz beleférni a húszéves korodban hordott ruháidba, de lehetsz egészségesebb s elégedettebb a testeddel. Akár hosszú távon is. Amint sikerül megértened a zsírodat, s hogy mi ellen kell harcolnod.

Az oldalon sütiket (cookie-kat) használunk egyes funkciók (úgy mint belépés vagy beállítások elmentése) biztosításához, valamint biztonsági okokból. Harmadik féltől származó sütiket használunk a megjelenő reklámok személyre szabása és statisztikai adatok gyűjtése érdekében. A sütikről részletes tájékoztató olvasható adatvédelmi tájékoztatónkban. A süti beállításokat lehetőség van személyre szabni ezen az oldalon vagy az "Elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhatsz az összes süti használatához.Elfogadom