Mérő László

Mérő László oktatással kapcsolatos idézetei

(17 idézet)

1949. december 11. —
pszichológus és matematikus

Figyelés

Könyvek

A tanár nem csak tanítja a tanítványait, maga is tanul tőlük.

Minden tanár megszokta, hogy időről időre vannak nála sokkal tehetségesebb tanítványai. Amelyik tanár ezt rosszul viseli, nem marad meg sokáig a pályán. A céges tehetséggondozásban azonban gyakori probléma, hogy a tehetségekkel foglalkozó munkatársak nehezen viselik, ha rájönnek, hogy a rájuk hízott fiatalember még náluk is tehetségesebb.

Az oktatásba való befektetés hozama mindig, minden társadalomban és minden pillanatban nagyjából annyi, mint a húzó iparágaké. Időről időre változik, hogy éppen mik a gazdaság húzó iparágai, de az oktatás mindig közöttük van.

Egy iskola sok mindent adhat: tudást, műveltséget, kultúrát, még szakismereteket is, bár azok gyorsan elavulnak. Egyetlenegy dolgot nem ad az iskola: észt. Azt még az egyetem sem ad, onnan is mindenki pontosan ugyanannyi ésszel távozik, mint amennyivel érkezett.

Ez az, amit nem tanítunk meg eléggé a diákjainknak: hogyan legyenek okosan, termékenyen buták. Azt megtanítjuk nekik, hogyan tegyenek magukévá hatalmas ismeretanyagokat, szerencsés esetben még azt is, hogy ezeket szükség esetén alkalmazni is tudják. Arra azonban nagyon kevés alkalom nyílik a tanulmányaik során, hogy valami olyan dologgal foglalkozzanak, amit a tanáruk sem tud. Természetesen a diákok többsége nem fogja megoldani ezeket a problémákat, az is lehet, hogy egyikük sem. Nem is ez a lényeg, hanem az, hogy jól megválogatott problémák esetén a megoldás sikertelensége tanulságosabb lehet, mint a megoldás lenne.

Az ember a saját agyrémeit nem kényszeríti rá a diákjaira.

Az okosságra valamennyire születni is kell. Az iskolai tanulmányok is sokat segíthetnek, bár nemritkán ártanak is. Mindenesetre, ha egyszer valaki alkalmas arra, hogy okos ember váljék belőle, annak a szellemét folyamatosan táplálni kell, és nem mindig csak súlyos olvasmányokkal és problémákkal.

Aki azt hirdeti, hogy garantáltan piacképes tudást nyújt, az a holnapután munkanélkülijeit képzi, mint például az az intézmény, amely ezerszámra képez ki egy év alatt "kékgalléros informatikusokat", és még munkahelyet is garantál nekik rögtön a végzés után. Azt már nem teszik hozzá, hogy a képzésük szinte biztos munkanélküliséget is garantál öt-tíz év múlva, mert akkor már egészen másra lesz szükség.

A "naprakész, azonnal alkalmazható tudás" mindig tegnaprakész akkor is, ha ma még talán valóban jó eséllyel juttat munkahelyhez - igaz, nem a legnívósabb fajtához, mert ott már ma is mást kell tudni, mint tegnap, amikor a "naprakész" tananyagot összeállították.

A ma iskolájában olyan problémák megoldására kell felkészíteni a gyerekeket, amelyekről ma még azt sem tudjuk, hogy problémák.

A nagy tanár olyan általános élet- és munkaszemléletet ad a diákjainak, amivel képesek egészen különböző területeken is megállni a helyüket, olyanokon is, amikről konkrétan semmit sem tanultak az iskolában.

Minden érettségi találkozón több szó esik a rossz tanárokról, mint a jókról - ők szállítják a nagy, emlékezetes sztorik alapanyagát.

A zseniben az a legcsodálatosabb, hogy érthető - noha ehhez szükséges lehet egy-két kiemelkedő tehetségű nem zseni, aki az elsők között érti meg és mások számára is érthetővé teszi a zseni gondolatait.

Egy mai húszévesnek nem az a jó tanács, hogy "válassz valami olyan szakmát, amire jól fizető piaci igény van". Ki tudja, holnap is lesz-e rá igény. A jó tanács inkább valami ilyesmi: majdnem mindegy, mit tanulsz, csak amit tanulsz, azt vedd komolyan, értsd meg a dolgok összefüggéseit, és alakíts ki magadban egy olyan szakmai képet, amivel akárhogyan is fordul a világ, jól meg fognak fizetni, mert képes leszel beleilleszteni azt, amire majd éppen akkor lesz szükség.

Casanovát nem azért tekintette mindenki nagy nőcsábásznak, mert ilyen irányú diplomája volt, hanem mert látszott rajta, hogy valamit nagyon tud a nőkről. Üzleti gondolkodó sem azért lesz valaki, mert elvégzett egy ilyen irányú iskolát. Pont fordítva, azért megy valaki esetleg egy ilyen iskolába, mert amúgy is mindenki érzi róla, hogy valamit nagyon tud a gazdaságról.

Az oldalon sütiket (cookie-kat) használunk egyes funkciók (úgy mint belépés vagy beállítások elmentése) biztosításához, valamint biztonsági okokból. Harmadik féltől származó sütiket használunk a megjelenő reklámok személyre szabása és statisztikai adatok gyűjtése érdekében. A sütikről részletes tájékoztató olvasható adatvédelmi tájékoztatónkban. A süti beállításokat lehetőség van személyre szabni ezen az oldalon vagy az "Elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhatsz az összes süti használatához.Elfogadom